Příspěvek č. 2 k problematice odpadů a popelnic:
A: odpověď p. Markové
1. Popelnice: Pokud má občan popelnici vyhovující, bude ji nadále využívat a až bude nevyhovující, tak mu bude vyměněna. Starost o popelnice tedy přechází na provozovatele svozu odpadu, a to ať tímto provozovatelem bude ASA nebo i jiná firma.
2. Cena za svoz: Při výpočtu ceny za svoz pro rok 2008 se vycházelo ze skutečných a předpokládaných výdajů za rok 2007. Tímto odpovídám i na bod č. 3 p. Markové:
3. Přehled nákladů za svoz..... odpadů:
Rok 2006: příjmy od poplatníků : 560.tisíc, výdaje: 800.tisíc
Rok 2007 : příjmy od poplatníků: 615.tisíc
Výdaje: do konce října činily 730.tisíc!
Předpokládané výdaje: separovaný odpad: 80.tisíc
nebezpečný odpad: 53.tisíc
popelnice: 850.tisíc
__________________________
celkem : 983.tisíc !!!
poznámka: výpočet částek, které jsou uvedeny ve smlouvě, jsme prováděli kolektivně v rámci ob. rady, přičemž jsme vycházeli z údajů z nákladů na odpady....a nepotřebovali jsme k tomu žádné poradce a konzultanty.
4. Způsob plateb:
a) Doposud (do tohoto roku) využívala obec k výběru tzv. místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, který činil 500 Kč na osobu a rok.
b) Pro nastávající rok obec využila ustanovení zákona č. 185/2001 Sb. O odpadech, a to § 17, odst. 5., cituji: 5) Obec může vybírat úhradu za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů od fyzických osob na základě smlouvy. Smlouva musí být uzavřena písemně a musí obsahovat výši úhrady. Vybírá-li obec tuto úhradu, nemůže stanovit poplatek za komunální odpad podle § 17a ani místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle zvláštního zákona.( je to zákon č. 565/1990 S. o místních poplatcích).
c) Třetí možností plateb za odpady je tzv. poplatek za komunální odpad, který využívá § 17a zákona o odpadech. Tohoto způsobu platby využívají např. v Rybím (o tom by vám více asi řekl Martin z Rybího).
5. Nevím, kde k tomu VLOČKA přišla, ale peníze od poplatníků neslouží na likvidaci černých skládek. Jak
uvidí i z bodu 3, tak příjmy od poplatníků nestačí ani na pokrytí nákladů spojených s odvozem, likvidací... řádného odpadu. Na likvidaci černých skládek musí obec vynakládat jiné prostředky, které by však mohly sloužit na jiné, potřebnější věci. Bohužel, i nyní, kdy obec zabezpečuje svoz nebezpečného a velkoobjemového odpadu se můžeme na různých odlehlých lokalitách setkat s touto nepříjemností - černými skládkami. Proč lidé, když se mohou zbavit nepotřebných věcí při tomto svozu, ničí naše okolí? Je to vše asi v nás v lidech.
6. Naštěstí se najdou i takoví, kteří nový systém pochopili a podporují ho (např. Sedlničan). Někteří však ještě ne. Takže ještě jednou: ti občané, kteří odpad třídí jistě i ušetří. Jsou čtyřčlenné domácnosti, kterým při využití separace odpadů bude při novém systému stačit 1 popelnice a tím i ušetří ( 1300 + 4x80 = 1620 Kč , přičemž letos zaplatili 2000 Kč.) . Věřím však tomu, že jsou i takové domácnosti, kterým 1 popelnice stačit nebude, ale ty si budou muset uvědomit, že vše něco stojí a že 14-denní vývoz popelnice stojí obec 1300,- Kč!! K zimnímu období: Jak je uvedeno ve smlouvě, mohou občané v tomto období využít kupón - známku, kterou si zakoupí na Ob.úřadu a zavěsí na popelnici. Takže si do smlouvy uvede např. 2 popelnice a v zimě si popelnice - známky přikoupí.
7. Při nejasnostech se informujte na Ob. úřadě nebo na uvedených telefonních číslech.